شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

فاطمه شعبانی : شایدیکسال قبل بود که مشاوران املاک از رکود بازار مسکن می‌گفتند و بسیاری از کسانی که خانه هایشان را برای فروش یا حتی رهن گذاشته بودند از نبودن مشتری شاکی بودند.خوابیدن بازار مسکن نقل زبانها بود اما به یکباره بازار مسکن تکان خورد و رونق گرفت اما این رونق به طرز عجیبی به ضرر مردم تمام شد. مستاجران به سرسال که رسیدند به یکباره با افزایش 2‌برابری اجاره و رهن مسکن مواجه شدند در حالیکه درآمد اغلب آنها تغییر چندانی نکرده بود.«مصطفی قلی خسروی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار دیباچه از حال و روز بازار مسکن می‌گوید.

(با عرض پوزش از شما) عامه مردم براین اعتقادند که عامل اصلی بالارفتن اجاره و رهن و درکل قیمت مسکن مشاوران املاک هستند که برای گرفتن درصد بیشتر به این قضیه دامن می‌زنند، این موضوع چقدرصحت دارد؟

این تصور کاملا اشتباه است و به شما نشانی غلط داده اند! برخلاف تصورهرچه قیمت ملک بالابرود درصد من به عنوان مشاوراملاک کم می شود نه زیاد، مشاور املاک امانتدار مردم است و سعی می‌کند اگر قیمت زیاد است پایین بیاورد. همکاران من پایین‌ترآورنده هستند و ما همیشه سعی می‌کنیم که میانه را بین خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر بگیریم و این ماهستیم که اصطلاحا چانه می‌زنیم تا قیمت را متعادل کنیم. از طرف دیگر وقتی ملک قیمتش پایین‌ترباشد تعداد مشتریهایش بیشتر است و متقابلا بیشتر معامله انجام می‌شود و این به نفع ماست. از سوی دیگر از طرف اتحادیه هم کنترل روی قیمت و هم روی مشاوران املاک است و اینطور نیست که هرکس هرطور دلش خواست قیمت ها را بالا ببرد.

پس عامل جهش قیمت مسکن که در چندماه اخیر شاهد بودیم چیست؟

4 موئلفه باعث افزایش قیمت مسکن است: بورس، طلا، ارز و عامل انرژی. از سوی دیگر بالارفتن قیمت مصالح، دستمزدکارگر، زمین....همه اینها نتیجه این چهارموئلفه و در نتیجه بالارفتن قیمت مسکن است.

اما چرا خانه ای که قبل از این موج گرانی ها ساخته شده است، به یکباره قیمتش بالامی‌رود؟

فروشنده شاید در زمان ارزان‌تربودن ساختمان را ساخته است اما بعداز فروش باید این ساختمان را جایگزین کند دقیقا نمی‌تواند ارزان بفروشد وگران بخرد! همه ما می‌دانیم درچندماه اخیر ما درگیر جنگ اقتصادی شده ایم. جنگ اقتصادی جنگ نامرئی است و همانطور که در جنگ تحمیلی مردم استقامت کردند باید مقاوم‌تر باشیم وایستادگی کنیم و صبر و درایت داشته باشیم تا از این گردنه به راحتی عبور کنیم.

به نظر می رسد در این اوضاع کنونی مالکان به دلخواه خود میزان اجاره یا رهن را تعیین می‌کنند و نظارتی برکارشان نیست؟

مالکیت نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان محترم است و دراسلام محترم تر، مالک اگر راضی نباشد نمازی که در آن ملک خوانده می‌شود مورد قبول نیست و بزرگترین عامل حکم تخلیه عدم رضایت مالک است بااین وجود اینطور نیست که هرکس هرقیمتی خواست برای ملکش تعیین کند بلکه تابع یکسری فاکتورهاست که مثلا ملک در کجا و کدام منطقه قرار گرفته است و این در قیمت تاثییر دارد. با این حال رضایت مالک شرط است. باید همه سعی کنیم به عنوان مالک یا مستاجر با همکاری کنیم به همدیگر رحم کنیم تا خدا هم به ما رحم کند.

تکلیف جوانهای ما چه می‌شود؟ آنها به امید خرید یک منزل پول پس انداز کرده اند و به یکباره همان خانه قیمتش دوبرابر شده است امیدی هست که قیمتها سیرنزولی پیدا کند و خانه دارشوند؟ پیشنهاد شما برای خرید منزل چیست؟

یک چیزی پدرانه بگویم شما هرزمان و در هرشرایطی هرچی بخرید همیشه برنده اید در شرایط کنونی هم باز این خریدار است که برنده است چون فروشنده ها با فروش ملک باید چیزی جایگزینش کنند همیشه فروشنده ها عقب اند اگر واقعا نیاز دارید بخرید تجربه نشان داده که هیچ وقت قیمت مسکن بعد از بالارفتن پایین نیامده است.

درشرایط کنونی شاهدیم که سوءاستفاده هایی در بازارمسکن می‌شود چه کسی پاسخگوست؟

کلاه برداری و جعل مربوط به ما نیست و مربوط به دادگستری است. ازقدیم می‌گویند مراجعه کردن به دادگاه چهار دلیل دارد:طمع کردم، نخوانده امضا کردم، رودربایستی کردم و مشاور خوب نداشتم باید آگاه باشید و موقع معامله دقت کنید تا نیازی به شکایت نباشد.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳